kwiecień 13, 2023

Informacja dotycząca opiniowania arkuszy organizacji publicznych szkół, przedszkoli i placówek prowadzonych przez JST oraz podmioty inne niż JST, a także zmian do zatwierdzonych arkuszy na rok szkolny 2023/2024

Łódzki Kurator Oświaty działając na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) opiniuje arkusze organizacji publicznych przedszkoli, szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami prawa, przedstawione przez organy prowadzące publiczne przedszkola, szkoły i placówki przed ich zatwierdzeniem.

Podstawa prawna:

  • 51 ust. 1 pkt 12, art. 110, art. 111, art. 112 ust. 2 oraz art. 123 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.),
  • 42d ustawy z dnia 26 stycznia Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1116);
  • 42 ust. 3, 4a, 5a-6a, art. 42a ustawy z dnia 26 stycznia Karta Nauczyciela
    (Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 z późn. zm.);
  • 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502 z późn. zm);
  • 6 ramowego statutu publicznej placówki kształcenia ustawicznego i § 6 ramowego statutu publicznego centrum doskonalenia zawodowego stanowiących załączniki
    do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum doskonalenia zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 320);
  • 5 ust. 1 ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. 2002 r. nr 223, poz. 1869 ze  późn. zm.) w zw. z art. 368 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 60 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289, Dz. U. z 2022 r. poz. 1769);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1594);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1610).

Kurator oświaty wydaje opinię o zgodności przedłożonego arkusza organizacji z przepisami prawa w zakresie:

  1. W przypadku przedszkola – zgodności informacji zawartych w arkuszu
    z § 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli /dotyczy także przedszkoli specjalnych wchodzących w skład np. specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych/.
  2. W przypadku szkoły – zgodności informacji zawartych w arkuszu z § 17
    3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r.
    w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli /dotyczy także szkół funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych/.
  3. W przypadku szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny – zgodności informacji zawartych w arkuszu dotyczących
    tego oddziału, z § 17 ust. 5 i 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
    z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół
    i publicznych przedszkoli.

Uwaga: W przypadku wpisywania zajęć rewalidacyjnych do arkusza organizacji przedszkola i szkoły należy przestrzegać § 17 ust. 4 pkt 3c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502 z późn. zm.) w związku z ust. 2 pkt 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania
dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 z późn. zm.).

  1. W przypadku placówek:
    1. zgodności arkusza z wymogami odpowiedniego rozporządzenia wskazanego w punkcie 5;
    2. wymiaru zajęć prowadzonych przez nauczycieli;
    3. zgodności przydziału zajęć nauczycielom z wymaganymi kwalifikacjami.
  2. Zakres informacji zawartych w arkuszach organizacji publicznych placówek określony jest w przepisach odpowiednich ze względu na rodzaj placówki publicznej:
    1. dla placówek oświatowo-wychowawczych: w § 73 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. poz.1872 z późn. zm.);
    2. młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki: w § 73 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt
      ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. poz.1872 z późn. zm.);
    3. dla biblioteki pedagogicznej: w § 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 825 z późn. zm.);
    4. dla poradni psychologiczno-pedagogicznej: w § 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 223, poz. 1869 z późn. zm.) .) w zw. z art. 368 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 60 z późn. zm.);
    5. publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego centrum kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego: § 6 Ramowego statutu publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz § 6 Ramowego statutu publicznego centrum kształcenia zawodowego stanowiących załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2019 roku w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 320).

Proponowane dokumenty dołączane do arkusza organizacji:

  1. wykaz kadry pedagogicznej zgodnie z zapisami zawartymi w formularzu – załącznik nr 1;
  2. tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora zgodnie z zapisami zawartymi w formularzu – załącznik nr 2;
  3. tygodniowy wymiar i przeznaczenie dodatkowych godzin przyznanych przez organ prowadzący (§ 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół) zgodnie z zapisami zawartymi w formularzu –załącznik nr 3;
  4. tygodniowe rozkłady zajęć edukacyjnych danego typu szkoły zgodnie
    z odpowiednimi załącznikami: nr 4, nr 5, nr 6a, nr 6b, nr 6c, nr 7a, nr 7b, nr 7c, nr 8a, nr 8b, nr 8c;
  5. organizacja kształcenia specjalnego dla uczniów szkół ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi i integracyjnych, posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego lub opinie o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia, organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, specjaliści – zał. nr 9.

Procedura opiniowania arkuszy:

  1. W celu uzyskania opinii Łódzkiego Kuratora Oświaty organ prowadzący – jednostka samorządu terytorialnego oraz inne podmioty prowadzące publiczne przedszkola, szkoły i placówki przesyłają wniosek wraz z dokumentacją, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji – ePUAP lub w przypadku braku możliwości technicznych przedkładają Łódzkiemu Kuratorowi Oświaty 1 egz. arkusza organizacji wraz załącznikami w wersji papierowej, w terminie nie później niż do 5 maja 2023 roku.
  2. Łódzki Kurator Oświaty, wydaje opinię w zakresie zgodności arkusza z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa w terminie 10 dni roboczych, od daty jego wpływu do tut. Urzędu, nie później jednak niż do 20 maja 2023 r.
  3. Organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do 29 maja 2023 r.
  4. W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły
    lub przedszkola do 30 września:

    1. opinia, o której mowa w pkt. 2 wydawana jest w terminie 4 dni roboczych
      od dnia otrzymania zmian;
    2. organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza zmiany w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania.

Uwaga: Składane przez dyrektora szkoły/przedszkola zmiany do arkuszy organizacji powinny zawierać następujące informacje:

  • wprowadzone zmiany i ich przyczyny,
  • czas zmiany (od kiedy do kiedy?),
  • stan zatwierdzony przed zmianami i proponowany po zmianach (liczba godzin, przydzielone zajęcie edukacyjne, nauczyciel realizujący te zajęcia, kwalifikacje tego nauczyciela).
  1. W przypadku wprowadzenia do 30 września zmian do arkusza organizacji zaopiniowanego przez organ nadzoru pedagogicznego i zatwierdzonego przez organ prowadzący publiczne przedszkole i szkołę lub placówkę, należy sporządzić dokument o nazwie „Zmiana nr … do arkusza organizacji na rok szkolny …………” – art. 110 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe (Dz.U.2021 r. poz. 1082 z późn. zm.), który winien zawierać opis (różnicę pomiędzy tym, co było w zatwierdzonym arkuszu organizacji, a planowaną zmianą w organizacji). Załączniki do zmian organizacji mają wynikać wyłącznie z planowanych do wprowadzenia zmian.
  1. W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola po 30 września 2023 r., organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania, nie występuje o opinię i nie przekazuje tych zmian do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  2. Kurator Oświaty w trybie nadzoru pedagogicznego może dokonywać w ciągu roku szkolnego sprawdzenia zgodności organizacji pracy publicznych przedszkoli/szkół/placówek z przepisami prawa.

Miejsce/sposób złożenia dokumentów:

  1. Podpisane przez dyrektora przedszkola/szkoły/placówki dokumenty w zależności od zasięgu sprawowanego nadzoru pedagogicznego organ prowadzący przekazuje /ePUAP lub w wersji papierowej/ do komórek organizacyjnych Kuratorium Oświaty w Łodzi, na adresy podane poniżej:
  • Kuratorium Oświaty w Łodzi
    ul. S. Więckowskiego 33, 90-734 Łódź
    tel. 42 637 70 55; fax. 42 636 03 85
    kolodz@kuratorium.lodz.pl
    (m. Łódź, powiat łódzki wschodni, powiat, powiat brzeziński, powiat pabianicki, powiat zgierski)
  • Delegatura Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Kutnie
    ul. Podrzeczna 18, 99-300 Kutno
    tel. 607 073 077
    delegatura-kt@kuratorium.lodz.pl
    (powiaty: kutnowski, łęczycki, poddębicki)
  • Delegatura Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Skierniewicach
    ul. Jagiellońska 29, 96-100 Skierniewice
    tel. 46 833 44 62, 46 834 16 09
    delegatura-sk@kuratorium.lodz.pl
    (powiaty: łowicki, rawski, skierniewicki grodzki i ziemski)
  • Delegatura Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim
    ul. Sienkiewicza 16a, 97-300 Piotrków Trybunalski
    tel. 44 649 77 41
    delegatura-pt@kuratorium.lodz.pl
    (powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski grodzki i ziemski, radomszczański i tomaszowski)
  • Delegatura Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Sieradzu
    Plac Wojewódzki 3, 98-200 Sieradz
    tel. 43 827 19 47, 43 822 79 27
    delegatura-si@kuratorium.lodz.pl
    (powiaty: łaski, pajęczański, sieradzki, wieluński, wieruszowski i zduńskowolski)

Poniżej pliki do pobrania:

Załącznik nr 1 – Wykaz kadry pedagogicznej (42 KB)
Załącznik nr 2 – godziny do dyspozycji dyrektora (168 KB)
Załącznik nr 3 – godziny przyznane przez organ prowadzący (34 KB)
Załącznik nr 4 – tygodniowy rozkład zajęć dla technikum (70 KB)
Załącznik nr 5 – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły branżowej I stopnia (70 KB)
Załącznik nr 6a – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły branżowej II stopnia, forma dzienna (58 KB)
Załącznik nr 6b – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły branżowej II stopnia, forma stacjonarna (58 KB)
Załącznik nr 6c – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły branżowej II stopnia, forma zaoczna (52 KB)
Załącznik nr 7a – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły policealnej, forma dzienna (48 KB)
Załącznik nr 7b – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły policealnej, forma stacjonarna (47 KB)
Załącznik nr 7c – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły policealnej, forma zaoczna (44 KB)
Załącznik nr 8a – tygodniowy rozkład zajęć dla LO (73 KB)
Załącznik nr 8b – tygodniowy rozkład zajęć dla LO dla dorosłych, forma stacjonarna (70 KB)
Załącznik nr 8c – tygodniowy rozkład zajęć dla LO dla dorosłych, forma zaoczna (50 KB)
Załącznik nr 9 – organizacja kształcenia specjalnego (18 KB)

Propozycja pisma do organu prowadzącego (36 KB)

Propozycja pisma do organu prowadzącego – placówki (38 KB)

Propozycja pisma – zmiany do arkuszy organizacji (32 KB)

  1.