Łódzki Kurator Oświaty działając na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) opiniuje arkusze organizacji publicznych przedszkoli, szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami prawa, przedstawione przez organy prowadzące publiczne przedszkola, szkoły i placówki przed ich zatwierdzeniem.
Podstawa prawna:
- 51 ust. 1 pkt 12, art. 110, art. 111, art. 112 ust. 2 oraz art. 123 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.),
- 42d ustawy z dnia 26 stycznia Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1116);
- 42 ust. 3, 4a, 5a-6a, art. 42a ustawy z dnia 26 stycznia Karta Nauczyciela
(Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 z późn. zm.); - 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502 z późn. zm);
- 6 ramowego statutu publicznej placówki kształcenia ustawicznego i § 6 ramowego statutu publicznego centrum doskonalenia zawodowego stanowiących załączniki
do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum doskonalenia zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 320); - 5 ust. 1 ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. 2002 r. nr 223, poz. 1869 ze późn. zm.) w zw. z art. 368 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 60 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289, Dz. U. z 2022 r. poz. 1769);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1594);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1610).
Kurator oświaty wydaje opinię o zgodności przedłożonego arkusza organizacji z przepisami prawa w zakresie:
- W przypadku przedszkola – zgodności informacji zawartych w arkuszu
z § 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli /dotyczy także przedszkoli specjalnych wchodzących w skład np. specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych/. - W przypadku szkoły – zgodności informacji zawartych w arkuszu z § 17
3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r.
w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli /dotyczy także szkół funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych/. - W przypadku szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny – zgodności informacji zawartych w arkuszu dotyczących
tego oddziału, z § 17 ust. 5 i 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół
i publicznych przedszkoli.
Uwaga: W przypadku wpisywania zajęć rewalidacyjnych do arkusza organizacji przedszkola i szkoły należy przestrzegać § 17 ust. 4 pkt 3c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502 z późn. zm.) w związku z ust. 2 pkt 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania
dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 z późn. zm.).
- W przypadku placówek:
- zgodności arkusza z wymogami odpowiedniego rozporządzenia wskazanego w punkcie 5;
- wymiaru zajęć prowadzonych przez nauczycieli;
- zgodności przydziału zajęć nauczycielom z wymaganymi kwalifikacjami.
- Zakres informacji zawartych w arkuszach organizacji publicznych placówek określony jest w przepisach odpowiednich ze względu na rodzaj placówki publicznej:
- dla placówek oświatowo-wychowawczych: w § 73 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. poz.1872 z późn. zm.);
- młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki: w § 73 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt
ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. poz.1872 z późn. zm.); - dla biblioteki pedagogicznej: w § 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 825 z późn. zm.);
- dla poradni psychologiczno-pedagogicznej: w § 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 223, poz. 1869 z późn. zm.) .) w zw. z art. 368 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 60 z późn. zm.);
- publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego centrum kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego: § 6 Ramowego statutu publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz § 6 Ramowego statutu publicznego centrum kształcenia zawodowego stanowiących załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2019 roku w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 320).
Proponowane dokumenty dołączane do arkusza organizacji:
- wykaz kadry pedagogicznej zgodnie z zapisami zawartymi w formularzu – załącznik nr 1;
- tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora zgodnie z zapisami zawartymi w formularzu – załącznik nr 2;
- tygodniowy wymiar i przeznaczenie dodatkowych godzin przyznanych przez organ prowadzący (§ 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół) zgodnie z zapisami zawartymi w formularzu –załącznik nr 3;
- tygodniowe rozkłady zajęć edukacyjnych danego typu szkoły zgodnie
z odpowiednimi załącznikami: nr 4, nr 5, nr 6a, nr 6b, nr 6c, nr 7a, nr 7b, nr 7c, nr 8a, nr 8b, nr 8c; - organizacja kształcenia specjalnego dla uczniów szkół ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi i integracyjnych, posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego lub opinie o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia, organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, specjaliści – zał. nr 9.
Procedura opiniowania arkuszy:
- W celu uzyskania opinii Łódzkiego Kuratora Oświaty organ prowadzący – jednostka samorządu terytorialnego oraz inne podmioty prowadzące publiczne przedszkola, szkoły i placówki przesyłają wniosek wraz z dokumentacją, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji – ePUAP lub w przypadku braku możliwości technicznych przedkładają Łódzkiemu Kuratorowi Oświaty 1 egz. arkusza organizacji wraz załącznikami w wersji papierowej, w terminie nie później niż do 5 maja 2023 roku.
- Łódzki Kurator Oświaty, wydaje opinię w zakresie zgodności arkusza z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa w terminie 10 dni roboczych, od daty jego wpływu do tut. Urzędu, nie później jednak niż do 20 maja 2023 r.
- Organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do 29 maja 2023 r.
- W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły
lub przedszkola do 30 września:- opinia, o której mowa w pkt. 2 wydawana jest w terminie 4 dni roboczych
od dnia otrzymania zmian; - organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza zmiany w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania.
- opinia, o której mowa w pkt. 2 wydawana jest w terminie 4 dni roboczych
Uwaga: Składane przez dyrektora szkoły/przedszkola zmiany do arkuszy organizacji powinny zawierać następujące informacje:
- wprowadzone zmiany i ich przyczyny,
- czas zmiany (od kiedy do kiedy?),
- stan zatwierdzony przed zmianami i proponowany po zmianach (liczba godzin, przydzielone zajęcie edukacyjne, nauczyciel realizujący te zajęcia, kwalifikacje tego nauczyciela).
- W przypadku wprowadzenia do 30 września zmian do arkusza organizacji zaopiniowanego przez organ nadzoru pedagogicznego i zatwierdzonego przez organ prowadzący publiczne przedszkole i szkołę lub placówkę, należy sporządzić dokument o nazwie „Zmiana nr … do arkusza organizacji na rok szkolny …………” – art. 110 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe (Dz.U.2021 r. poz. 1082 z późn. zm.), który winien zawierać opis (różnicę pomiędzy tym, co było w zatwierdzonym arkuszu organizacji, a planowaną zmianą w organizacji). Załączniki do zmian organizacji mają wynikać wyłącznie z planowanych do wprowadzenia zmian.
- W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola po 30 września 2023 r., organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania, nie występuje o opinię i nie przekazuje tych zmian do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Kurator Oświaty w trybie nadzoru pedagogicznego może dokonywać w ciągu roku szkolnego sprawdzenia zgodności organizacji pracy publicznych przedszkoli/szkół/placówek z przepisami prawa.
Miejsce/sposób złożenia dokumentów:
- Podpisane przez dyrektora przedszkola/szkoły/placówki dokumenty w zależności od zasięgu sprawowanego nadzoru pedagogicznego organ prowadzący przekazuje /ePUAP lub w wersji papierowej/ do komórek organizacyjnych Kuratorium Oświaty w Łodzi, na adresy podane poniżej:
- Kuratorium Oświaty w Łodzi
ul. S. Więckowskiego 33, 90-734 Łódź
tel. 42 637 70 55; fax. 42 636 03 85
kolodz@kuratorium.lodz.pl
(m. Łódź, powiat łódzki wschodni, powiat, powiat brzeziński, powiat pabianicki, powiat zgierski) - Delegatura Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Kutnie
ul. Podrzeczna 18, 99-300 Kutno
tel. 607 073 077
delegatura-kt@kuratorium.lodz.pl
(powiaty: kutnowski, łęczycki, poddębicki) - Delegatura Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Skierniewicach
ul. Jagiellońska 29, 96-100 Skierniewice
tel. 46 833 44 62, 46 834 16 09
delegatura-sk@kuratorium.lodz.pl
(powiaty: łowicki, rawski, skierniewicki grodzki i ziemski) - Delegatura Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Sienkiewicza 16a, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 77 41
delegatura-pt@kuratorium.lodz.pl
(powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski grodzki i ziemski, radomszczański i tomaszowski) - Delegatura Kuratorium Oświaty w Łodzi z siedzibą w Sieradzu
Plac Wojewódzki 3, 98-200 Sieradz
tel. 43 827 19 47, 43 822 79 27
delegatura-si@kuratorium.lodz.pl
(powiaty: łaski, pajęczański, sieradzki, wieluński, wieruszowski i zduńskowolski)
Poniżej pliki do pobrania:
Załącznik nr 1 – Wykaz kadry pedagogicznej (42 KB)
Załącznik nr 2 – godziny do dyspozycji dyrektora (168 KB)
Załącznik nr 3 – godziny przyznane przez organ prowadzący (34 KB)
Załącznik nr 4 – tygodniowy rozkład zajęć dla technikum (70 KB)
Załącznik nr 5 – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły branżowej I stopnia (70 KB)
Załącznik nr 6a – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły branżowej II stopnia, forma dzienna (58 KB)
Załącznik nr 6b – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły branżowej II stopnia, forma stacjonarna (58 KB)
Załącznik nr 6c – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły branżowej II stopnia, forma zaoczna (52 KB)
Załącznik nr 7a – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły policealnej, forma dzienna (48 KB)
Załącznik nr 7b – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły policealnej, forma stacjonarna (47 KB)
Załącznik nr 7c – tygodniowy rozkład zajęć dla szkoły policealnej, forma zaoczna (44 KB)
Załącznik nr 8a – tygodniowy rozkład zajęć dla LO (73 KB)
Załącznik nr 8b – tygodniowy rozkład zajęć dla LO dla dorosłych, forma stacjonarna (70 KB)
Załącznik nr 8c – tygodniowy rozkład zajęć dla LO dla dorosłych, forma zaoczna (50 KB)
Załącznik nr 9 – organizacja kształcenia specjalnego (18 KB)
Propozycja pisma do organu prowadzącego (36 KB)
Propozycja pisma do organu prowadzącego – placówki (38 KB)
Propozycja pisma – zmiany do arkuszy organizacji (32 KB)