kwiecień 25, 2024

Justyna Staluszka nauczycielka chemii w I LO w Łodzi

Nasz cykl, zatytułowany „Nauczyciel z pasją”, rozpoczynamy od najlepszej szkoły w województwie i jednej z piętnastu najlepszych w Polsce (wg rankingu Perspektyw) czyli I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Łodzi. I spotkania z uwielbianą profesor od chemii.

Jestem w dobrym miejscu

Jak sprawić, by uczniowie pokochali chemię? By chcieli się jej uczyć i nie traktowali tego przedmiotu, jak kolejnego do zaliczenia? Jak rozniecić w nich bakcyla odkrywcy i wzbudzić ciekawość zjawisk, które zachodzą dokoła, zaskakującej i kolorowej magii, którą obserwujemy w probówce przy kolejnych reakcjach. Jak wreszcie przekonać opornych, że chemia to fascynująca nauka? Prostą metodę ma dr Justyna Staluszka, nauczyciel chemii z I LO w Łodzi: – Wystarczy położyć nacisk na umiejętności i na zastosowanie chemii w życiu – wyjaśnia. –  Wtedy uczniowie uznają, że czas spędzony w szkolnym laboratorium jest naprawdę czasem pożytecznym – dodaje. Pewnie dlatego obecni w pracowni młodzi ludzie tak chwalą swoją profesor – Nikt nam tak wszystkiego nie objaśni i nie wytłumaczy – mówią. – To najlepszy nauczyciel w szkole!

Doświadczenia, w których roztwory zmieniają swoją barwę lub nabierają zupełnie nowych właściwości. Odkrywanie reakcji i eksperymentów, które można zobaczyć w najbliższym otoczeniu. Pokazywanie, że zastosowanie chemii w codziennym życiu jest ogromne, od domowej kuchni po kryminalistykę. 45 minut z dr Justyną Staluszką nie jest zwykłą godziną lekcyjną. Swoim uczniom, oprócz przekazywania wiedzy i naprowadzenia na odpowiednie tory, pokazuje, że chemia jest tak naprawdę niesamowitą dziedziną nauki. Bo sama to odkryła.

I mimo, że chemia nie jest jej jedyną pasją, bo są jeszcze wspinaczka i rower, to niewątpliwie poświęca jej najwięcej czasu. – Praca to bardzo istotna część mojego życia – przyznaje nauczycielka .- Tu się rozwijam, ale też nieustannie douczam.

Jest absolwentką łódzkiego „Kopra” i od początku właśnie z tą szkołą związała swoje zawodowe życie. Lubi pracować z młodzieżą, odpowiadać na ich pytania, rozwiewać wątpliwości, wspólnie poszukiwać odpowiedzi czy odkrywać ich talenty. A tych w 25-letniej pracy nie brakuje. Są olimpijczycy, laureaci konkursów, chemiczni zapaleńcy. Tak jak Wiktor, który jest tegorocznym laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Chemicznej UJ i swoją przyszłość chce związać z tą dziedziną nauki.

Pani Justyna często poznaje, że ktoś ma ogromną wiedzę i praca z nim zaprocentuje wielkim sukcesem. Jednak zdarzają się zaskoczenia. I okazuje się, że początkowo małe zaangażowanie czy zainteresowanie, prowadzi do pasji.

Jaki wg niej powinien być dobry nauczyciel? Musi mieć w sobie nie tylko ciekawość świata, gotowość by się jeszcze czegoś nauczyć, lubić młodych ludzi, ale przede wszystkim być autentyczny. I dać uczniom poczucie, że są dla niego ważni. Czy ona taka jest? Zaangażowanie uczniów w zajęcia, rozmowy w laboratoryjnym zapleczu czy wykonywane chętnie polecenia, pokazują, że tak.

Oprócz zajęć, wspólnie ze swoim młodszym kolegą, mgr. inż. Maciejem Sienkiewiczem, prowadzi koło chemiczne. Stanowią zgrany tandem. Uzupełniają się. I tak naprawdę, jak podkreślają uczestnicy zajęć – oboje są nauczycielami z pasją i wielką łatwością przekazywania jej dalej.

Koło ma swoją wielką tradycję i renomę. W latach 60-tych założył je wspaniały nauczyciel i chemik – profesor Karol Król. To on zorganizował też szkolne laboratorium. Jego wypracowane wtedy metody i techniki są do dziś aktualne. Zwłaszcza praca z uczniem, jako asystentem nauczyciela. Dlatego koło jest czymś więcej niż tylko czasem zgłębiania nauki. To rodzaj rówieśniczej edukacji, poczucia wspólnoty, integracji, ale też kształcenie umiejętności podejmowania świadomych decyzji i kierowania się nimi.

I tym torem, wzorując się na wielkim poprzedniku, podążają dziś nauczyciele chemii I LO.

Czy Justyna Staluszka to nauczyciel z powołania? – Myślę, że jestem we właściwym miejscu – odpowiada. I dodaje, że dobrze się tu odnalazła. Bo może wykorzystać zdobytą wiedzę i przyglądając się uczniom, zobaczyć jak stają się dojrzałymi i mądrymi ludźmi.

A ci zapytani o swoją profesor, odpowiadają:

,,Prof. Staluszka to wyjątkowy nauczyciel – szczególnie dla osób które są zdecydowane na rozwój ponad program. Zawsze dba o to, żeby uczniowie zrozumieli temat w całości, a nie tylko nauczyli się schematów zadań.”

,,Z pewnością pani profesor wyróżnia się umiejętnością przekazywania wiedzy i swoją  pasją do robienia tego. Ponadto, w pracy z uczniem daje mnóstwo możliwości rozwoju i jest sprawiedliwa w swoich ocenach (nie tylko tych z kartkówek i sprawdzianów).”

 ,,Pani profesor Staluszka jest osobą konkretną, zdecydowaną, ambitną, skrupulatną, potrafi wysłuchać ucznia – zawsze mogę na nią liczyć.’’

 ,,Pani profesor jest osobą, do której zawsze można się zgłosić w potrzebie i zawsze znajdzie rozwiązanie każdego problemu. Potrafi powiedzieć bardzo ciepłe słowa,  nawet w najgorszej sytuacji.”

 ,,Pani profesor wzbudza w nas ogromne przerażenie. Nie przez to, że stosuje jakieś nienormalne metody nauczania, lecz przez to, że na jej lekcjach odczuwa się ogromny respekt i spokój.”

 ,,W szkole bardzo pomaga mi pani Justyna Staluszka. Pani profesor organizuje wiele wydarzeń, dzięki którym możemy rozwijać naszą pasję – koła, liczne konkursy, coroczne obozy chemiczne. Zawsze poświęca nam swój wolny czas, żeby pomóc w nauce, dać dodatkowe zadanie, czy zmotywować do walki w konkursach i podejmowania coraz to trudniejszych wyzwań. To dzięki niej w szkole powstała zwarta “chemiczna społeczność”, która z chęcią pomaga nam  wejść w nowy etap rozwijania swoich zainteresowań.”

 ,,W mojej podstawówce lekcje chemii były straszne, natomiast w liceum zmieniło się to o 180°. Przychodzę na nie pełna radości i chęci do działania. Jak to mówi pani profesor – „cirka about” wyszło dobrze.”

 ,,Ona jest nauczycielem, w którym widać pasję do tego co robi, co powoduje, że mamy do niej zaufanie i wiemy, że możemy zawsze szukać u niej pomocy.”

 Bez wątpienia pani profesor wyróżnia się na tle innych nauczycieli – nikt nie prowadzi tylu wydarzeń pozalekcyjnych co ona, ani nie pała takim zaangażowaniem. Każdy z naszej chemicznej społeczności może jej w pełni zaufać i liczyć na wsparcie.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jeśli w swoich szkołach i przedszkolach mają Państwo takich nauczycieli, którzy potrafią młodych ludzi zainteresować danym przedmiotem, dostrzec i rozwinąć ich talenty, prosimy zgłaszać to do nas na adres e-mail:
rzecznik@kuratorium.lodz.pl lub askopinska@kuratorium.lodz.pl