kwiecień 30, 2025

Świadomi młodzi konsumenci

– Jesteście narażeni na zmasowany atak reklamy, na nie do końca jasny marketingowy przekaz, który musicie przyjąć i dokonać właściwych wyborów – mówił kurator Janusz Brzozowski, zwracając się do uczestników konkursu multimedialnego „ABC konsumenta, czyli pułapki zakupów w sieci”. – Bardzo ważne jest, jak najwcześniej zrozumieć ten świat konsumpcji, to jakie są wasze prawa i obowiązki, jakie czyhają pułapki – podkreślił. Konkurs to projekt Agnieszki Hermel, Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej. Został objęty patronatem Wojewody Łódzkiego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Łódzkiego Kuratora Oświaty.

Konkurs skierowany był do uczniów szkół ponadpodstawowych z województwa łódzkiego i stanowił kontynuację pilotażowego projektu edukacyjnego „(Nie)świadomy Konsument”, który realizowany był przez WIIH w Łodzi w okresie wrzesień 2024 – styczeń 2025 r. W warsztatach wzięło udział 48 szkół i 1949 uczniów. Do rywalizacji zgłoszono 9 prac w kategoriach: haki na cyberataki, dropshipping i manipulacyjne praktyki sprzedażowe – tzw. dark patterns. Wyróżniono trzech laureatów. Jednak nagrody i gratulacje odebrali wszyscy uczestnicy. Łódzki Kurator Oświaty podziękował uczniom i nauczycielom za udział w przedsięwzięciu, pogratulował sukcesów i zwrócił uwagę, że konkurs „łączy edukację z praktyką, świadomość konsumenta z kreatywnością a wiedzę z zaangażowaniem i pasją”. Wydarzenie odbyło się w XXXII Liceum Ogólnokształcącym im. Haliny Poświatowskiej w Łodzi.

Link do zdjęć z podsumowania konkursu