sierpień 21, 2025

Program rządowy „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 – warunki realizacji Modułu 2. Dobrostan społeczności szkolnej

Szanowni Państwo,

w dniu 17 lipca 2025 roku weszły w życie:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (Dz. U. 2025 poz.946) https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/946
  • uchwała nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (M.P. 2025 poz. 648), https://dziennikustaw.gov.pl/MP/2025/648

Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych w ramach programu realizowane będzie poprzez udzielanie różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej w szkołach, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy – moduł 2.

Powyższe zadanie na poziomie regionalnym w danym województwie będzie realizowane przez operatora wojewódzkiego, który zostanie wyłoniony w trybie otwartego konkursu ofert spośród organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.) lub organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy, składających ofertę wspólną na podstawie art. 14 ust. 2 tej ustawy.

Wsparcie przez operatora wojewódzkiego na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej będzie udzielane:

  • uczniom, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w ww. szkołach ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy oraz ich rodzicom, opiekunom prawnym lub osobom (podmiotom) sprawującym pieczę zastępczą;
  • nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym zatrudnionym w szkołach, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie  z Ukrainy;
  • dyrektorom i wicedyrektorom tych szkół, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, osobom zajmującym inne stanowiska kierownicze w tych szkołach określone w statucie tych szkół;
  • pracownikom tych szkół, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, niebędącym nauczycielami;
  • asystentom zatrudnionym w tych szkołach, pracującym z uczniami z Ukrainy;
  • specjalistom niebędącym nauczycielami zatrudnionym w tych szkołach, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy;
  • pracownikom organów prowadzących te szkoły, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy;
  • pracownikom organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad tymi szkołami, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy.

Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci  i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa pochodzących z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w szkołach polskiego systemu oświaty, ich polskich rówieśników, rodziców oraz nauczycieli.

Wymagania stawiane organizacji pozarządowej, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przystępującej 
do konkursu na operatora wojewódzkiego, obejmują co najmniej:

  • posiadanie doświadczenia w opracowywaniu materiałów wspierających integrację dzieci  i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa (opracowanie co najmniej trzech materiałów w okresie 3 lat od złożenia oferty w konkursie na operatora wojewódzkiego);
  • posiadanie doświadczenia w prowadzeniu zajęć z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, na terenie danego województwa, mających na celu ich integrację  w środowisku szkolnym oraz lokalnym (przeprowadzenie co najmniej 300 godzin zajęć  w okresie 3 lat od złożenia oferty w konkursie na operatora wojewódzkiego);
  • opracowanie:
    • mapy lokalnych zasobów: instytucjonalnych, kadrowych, metodycznych oraz lokalnych inicjatyw i działań ukierunkowanych na wspieranie dobrostanu uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa i ich rodzin,
    • diagnozy potrzeb, uwzględniającej mapę lokalnych zasobów, o której mowa w lit. a, w zakresie wzmacniania dobrostanu społeczności szkolnej; diagnoza potrzeb powinna zawierać określenie kluczowych potrzeb szkół w danym województwie w kontekście wspierania społeczności szkolnych, w których uczą się uczniowie i uczennice z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, w tym uczniowie i uczennice z Ukrainy; diagnoza potrzeb powinna uwzględniać potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, w tym uczniów i uczennic z Ukrainy, ich rówieśników w oddziale, rodzin uczniów i uczennic, a także kadr systemu oświaty zaangażowanych w realizację działań pedagogicznych i niepedagogicznych,
    • pakietu wsparcia dla szkół, do których uczęszczają uczniowie i uczennice z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, w tym uczniowie i uczennice z Ukrainy, zawierającego opis działań służących zaspokojeniu zidentyfikowanych w ramach diagnozy, o której mowa w lit. b, potrzeb społeczności szkolnych; pakiet wsparcia powinien składać się z 3 komponentów: wsparcie uczniów i uczennic, wsparcie rodziców oraz wsparcie kadry systemu oświaty.

Otwarty konkurs ofert (w celu realizacji modułu 2. ww. programu) zostanie ogłoszony  w ostatnim tygodniu sierpnia 2025 r.