O tym, jak pomagać w sytuacjach kryzysowych, ale także jak im zapobiegać, rozmawiali uczestnicy konferencji „Otwórz oczy – psycholog już tu jest”. W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 6 w Łodzi ponad 200 osób – naukowców, psychologów, dyrektorów szkół, nauczycieli, samorządowców, przedstawicieli organizacji społecznych a także uczniów, dzieliło się swoimi doświadczeniami w tym zakresie.
Dyskutowali nie tylko o wsparciu psychologów, ale też o ich przygotowaniu pedagogicznym, dostosowaniu przepisów do ich funkcjonowania w szkole i ogromnej roli psychologa w diagnozie przestępstw na tle seksualnym. W konferencji, której organizatorem był warszawski oddział Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Kuratorium Oświaty w Łodzi, wzięła udział Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów.
Łódzki kurator oświaty Janusz Brzozowski, witając zaproszonych gości, podkreślił, jak wielki wpływ na poczucie bezpieczeństwa uczniów ma praca psychologa szkolnego. A że nie w każdej szkole dzieci i młodzież mogą liczyć na taką pomoc przypomniała, powołując się na raport Fundacji GrowSPACE, wiceminister Piechna – Więckiewicz. – Psychologów wciąż w szkołach brakuje, choć liczba wakatów systematycznie maleje – mówiła. Ze wspomnianego raportu wynika, że w naszym województwie w szkołach 37 gmin zamiast psychologa jest wakat. Zapowiedziała jednak, że przyszłym roku szkolnym uczniowie każdej szkoły powinni mieć już dostęp do pomocy psychologicznej. – Jednym z elementów strategii jest psycholog w każdej szkole – powiedziała wiceminister Paulina Piechna-Więckiewicz. – W zatomizowanym społeczeństwie nastawionym na indywidualizm nasze dzieciaki są po prostu często samotne i muszą sobie czasami radzić z różnymi wyzwaniami – dodała.
W pierwszej części konferencji uczestnicy słuchali prelegentów – ekspertów oraz samorządowców otwartych na pomoc szkołom i młodym ludziom, uwrażliwiającym na problemy czy często wołanie o pomoc ze strony uczniów. Przejmującym wykładem była prelekcja Justyny Kotowskiej, wiceprzewodniczącej Państwowej Komisji ds. Przeciwdziałania Wykorzystaniu Seksualnemu Małoletnich Poniżej 15 lat. To ona zwróciła uwagę na ogromną odpowiedzialność i rolę psychologa szkolnego w rozpoznaniu dziecka wykorzystywanego seksualnie.
W drugiej części uczestnicy konferencji, podzieleni na grupy, wzięli udział w rozmowach na temat roli, statusu i tożsamości psychologa w placówce oświatowej. Można było podzielić się doświadczeniami ale też zwrócić uwagę na problemy i wymienić doświadczenia.