Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych (klasy 7-8) oraz szkół ponadpodstawowych. Inicjatywa uzyskała dotychczas patronat honorowy Ministra Edukacji i Nauki, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Towarzystwa Przyjaciół Warszawy.
Cele ogólne projektu:
- rozwijanie wiedzy historycznej dotyczącej Powstania Warszawskiego,
- budowanie tożsamości narodowej uczniów, rozbudzanie uczuć patriotycznych,
- ukazanie wpływu wojny na losy powstańców, cywilów i dzieci,
- poznanie życiorysów Powstańców,
- zapoznanie uczniów z materiałami źródłowymi (filmy, zdjęcia, ilustracje, teksty źródłowe),
- uświadomienie młodzieży konieczności kształtowania świadomości narodowej i postaw patriotycznych,
- uświadomienie konieczności dbania o pokój na świecie,
- poznanie lektur obowiązkowych: „Ziela na kraterze” Wańkowicza, twórczości K. K. Baczyńskiego,
- poznanie lektur uzupełniających (wybór),
- rozwijanie kompetencji kluczowych.
Zgłoszenia (pełna nazwa szkoły, adres, województwo, klasa, nazwiska i adresy e-mail nauczycieli realizujących projekt) należy wysłać do końca września 2021 r.
Treści, które należy omówić na lekcjach:
- Przebieg Powstania Warszawskiego,
- Codzienność w czasie powstania (żywność, zdrowie i higiena),
- Symbole Polski Walczącej,
- Trzy Warszawy – ulice, schrony i podziemie,
- Cywile podczas Powstania Warszawskiego,
- Młodociani żołnierze Powstania Warszawskiego,
- Dzieci w czasie powstania – Harcerska Poczta Polowa,
- Krzysztof Kamil Baczyński – poeta walczącej stolicy (wiersze wybrane),
- Życie i śmierć Krystyny Wańkowiczówny („Ziele na kraterze” M. Wańkowicza),
- Emocje rodzica po stracie dziecka (list do Krysi z „Ziela na kraterze” M. Wańkowicza).
- Dlaczego powinniśmy pamiętać o Powstańcach?
- Jak nie dopuścić do kolejnej wojny? Co jest w życiu ważne?
Obowiązkowo dwie lektury uzupełniające (do wyboru):
- „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Miron Białoszewski,
- Anna Świrszczyńska – poezja,
- Tadeusz Gajcy – poezja,
- Józef Szczepański „Ziutek” – poezja,
- „Dziewczyny z powstania” – Herbich Anna,
- „Antygona z Charłupi Małej. Zofia z Surmińskich Dobrzańska” – Maciej Rataj,
- „Powstanie ’44” – Norman Davies,
- „Galop’44” – Monika Kowaleczko-Szumowska,
- „Kurier z Warszawy” – Jan Nowak-Jeziorański,
lub inne teksty wybrane przez nauczyciela (autorstwa uczestnika powstania lub o tematyce powstańczej).
Metody pracy
Każdy nauczyciel biorący udział w projekcie zobowiązany jest do:
- zastosowania TiK,
- zastosowania metody projektu,
- utrwalenia z uczniami wybranej formy wypowiedzi,
- zorganizowania z uczniami zbiórki pieniędzy na rzecz powstańców i przelanie ich na konto Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej z dopiskiem „zbiórka dla Powstańców”:
Raiffeisen Bank Polska S.A. 06 1750 0012 0000 0000 2268 4221
Link do artykułu na temat zbiórki na stronie internetowej Muzeum Powstania Warszawskiego
Kwoty przelane przez poszczególne szkoły nie będą publikowane – do informacji publicznej podana zostanie ostateczna kwota zebrana w ramach całego projektu.
Sprawozdanie z realizacji zadań (wraz z potwierdzeniem przelewu) należy wysłać do 14 stycznia 2022 r. na adres e-mail: powstancy44pamietamy@gmail.com
Nauczyciele oraz placówki otrzymają zaświadczenie za udział w projekcie.
W jednej klasie projekt może być realizowany we współpracy przez polonistę, historyka i wychowawcę.
Na stronie projektu na bieżąco będą pojawiać się informacje o patronatach oraz pomoce dydaktyczne dostępne online:
Link do strony projektu na Facebook`u, gdzie znajduje się m.in. jego Regulamin
Na portalu społecznościowym Facebook została założona grupa, która jest miejscem wymiany pomysłów i doświadczeń związanych z projektem.
Projekt został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej oraz Towarzystwa Przyjaciół Warszawy.
Pomysłodawca i koordynator projektu – Patrycja Michalik
Nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 2
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Nakle nad Notecią
powstancy44pamietamy@gmail.com