– Dyrektor musi być otwarty na innowacje, zmieniający się rynek pracy i oczekiwania społeczne, by szkoła rozwijała się harmonijnie – mówił podczas otwarcia 18. Kongresu Zarządzania Oświatą Łódzki Kurator Oświaty Janusz Brzozowski.
Kongres, zorganizowany przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, odbył się w Łodzi i wzięło w nim udział ponad siedmiuset dyrektorów szkół i placówek oświatowych z całej Polski. Rozmawiali m.in. o autorytecie nauczyciela, autonomii szkoły czy sztucznej inteligencji. Pierwszego dnia z uczestnikami spotkała się Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Wiceminister Katarzyna Lubnauer opowiedziała o planowanej reformie programowej od 2026 r. Zwróciła uwagę na przygotowywany profil absolwenta i absolwentki. Jest on opisem umiejętności każdego ucznia i uczennicy na koniec danego etapu edukacyjnego, niezbędnych do dalszego rozwoju edukacyjnego, osobistego i zawodowego. Teraz ta propozycja zostanie poddana szerokim konsultacjom m.in. ze środowiskiem rodziców, uczniów i nauczycieli oraz organizacji i instytucji zajmujących się edukacją i oświatą. Zaapelowała o uczestnictwo w konsultacjach. – Pierwszy raz mamy sytuację, w której zmiany w polskim systemie oświaty zaczynają się od ustalenia celów edukacji. W tym procesie uczestniczą nie politycy, a naukowcy i społeczeństwo – podkreśliła. Przygotowany profil ma być bowiem podstawą do opracowania zmian w edukacji, dzięki czemu będzie ona w większym stopniu odpowiadać na wyzwania XXI wieku.
Kongres, podczas którego dyrektorzy placówek oświatowych mieli możliwość spotkań z praktykami i ekspertami oraz wzajemnej wymiany doświadczeń, trwał trzy dni. Wyniki prac zostaną przedstawione Ministrowi Edukacji oraz sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.